Restaurants digitaliseren zonder menselijk contact weg te nemen.

Intro​.

Wij hebben als team onderzoek gedaan voor het bedrijf Sitedish. Bij Sitedish staat voorop dat restaurants op een gemakkelijke manier hun restaurant kunnen digitaliseren. Hiermee kunnen ze de gerechten online verkopen zonder het gevoel te krijgen dat er een grote speler tussen zit. Met ‘grote speler’ bedoelen wij een partij zoals Thuisbezorgd, UberEats of Deliveroo. Wel is het mogelijk om Sitedish te combineren met deze platformen. Sitedish probeert door middel van een voordelig pakket de restaurants online te krijgen en daar zo goed mogelijk in te assisteren. Dit doen ze zonder de identiteit van een restaurant af te nemen maar juist de ruimte te geven om de website zo goed mogelijk te laten aansluiten bij hun huisstijl. Bij het online zetten van restaurants krijgen de eigenaren een keuze uit verschillende templates voor hun website die ze naar eigen keuze kunnen invullen. Ook probeert Sitedish hun product zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken door het systeem niet onnodig complex te maken en een helpdesk gedurende werkdagen beschikbaar te hebben voor assisteren van klanten. Sitedish heeft een samenwerking met het bedrijf Strakzat. Strakzat is een ontwerpbureau in Rotterdam wat de vormgeving heeft ontworpen van deze templates en eigen website van Sitedish. Strakzat heeft ons de volgende ontwerpopgave gegeven:

“Bedenk, ontwerp en ontwikkel een werkend prototype om restauranteigenaren te ondersteunen om hun restaurant te digitaliseren.”

Doelgroep

De doelgroep van ons product zijn de bestellers en bezoekers van de restaurants. Het is belangrijk dat zij ons product gaan gebruiken omdat dat voor het succes van de restauranteigenaar zorgt. De bezorger en personeel is voor nu niet van belang.

Group 193

Team Conflate

Conflate: to combine two or more separate things, especially pieces of text, to form a whole.

Precies wat ons team is. CMD’ers van twee verschillende scholen met ieder zijn eigen specialisme. Wij zijn gedreven, ambitieus en kritisch.

Wouter van Meegdenburg
Interaction design

Dominique van IJzendoorn
Prototyping & technologies

Lisa Hoogendoorn
User research & testing

Kayleigh van der Graaf
Visual design

Research.

Deskresearch

We zijn gestart met deskresearch om ons in te leven in de huidige situatie. Als we een goed beeld hebben van deze huidige situatie, kunnen we betere vragen stellen aan de restauranteigenaren tijdens fieldresearch. Welke trends spelen er op dit moment in de wereld van bezorging en hoe kunnen wij hier eventueel op inspelen?

Fieldresearch

We vonden het heel belangrijk om de restauranteigenaren te spreken en zijn ze gaan opzoeken in Breda. We stelden eigenaren van verschillende segmenten restaurants een aantal vragen over de samenwerking met bezorg platforms en de huidige situatie, waarom bezorgen zij wel of juist niet? Het was voor ons belangrijk om achter de motivaties te komen.

Enquete en social

Na het spreken van de eigenaren wilde wel ook graag horen van de bestellers. Wij denken dat mensen vaak bestellen omdat ze lui zijn, de bestelling het vaakst plaatsen op Thuisbezorgd en snel voor de ongezonde maaltijd gaan, maar is dat zo? Ook bleek uit ons deskresearch dat veel mensen via thuisbezorgd bestelden maar toch nog het grootste deel bestelde bij de horeca zelf en dat hier geen cijfers van zijn. Hoe zit dat precies? We misten de reden achter het bestellen van eten nog in ons onderzoek.

Inzichten

Klanten vinden het fijn om inzicht te hebben in hun bestelling en als er iets mis is ze snel geholpen worden.

Door goede ervaringen met een restaurant gaan mensen sneller nog een keer bestellen en gunnen ze het restaurant meer

Persoonlijkheid, aandacht geven aan de klant zorgt voor een optimale ervaring. De gast echt laten zien dat je voor ze klaar staat.

Mensen willen gezonder eten kunnen bestellen en een grotere keuze hebben in dorpen.

Restaurants werken met verschillende platformen tegelijkertijd om eten te kunnen bezorgen. -> voor meer coverage.

Door Corona kwamen restaurants met creatieve ideeen om het hoofd boven water te houden en bezig te blijven.

Grote bedragen afstaan aan Thuisbezorgd is zonde van het geld en bij het bezorgen van goedkope producten zitten kleine marges.

Door naamsbekendheid die ontstaan is door mond op mond reclame of aansluting bij een betelplatform krijgen ze meer betellingen.

Concepting.

Van ontwerprichtlijnen naar concepten

Vanuit de ontwerprichtlijnen zijn we concepten gaan bedenken. We hebben er zes opgesteld waar ons concept aan moet voldoen om tot een passend concept te komen voor Sitedish.

3 concepten

Scan anywhere

Met scanable punten in een stad wordt het toegankelijker om eten te bestellen in openbare ruimtes en bezorgers weten zo waar ze precies heen moeten. Dit zou kunnen worden neergezet in parken of andere grote openbare plekken.

Pick a spot

Via de website van het restaurant kan je een plekje reserveren via een interactieve plattegrond. Je kunt hierbij zien hoe druk het is in het restaurant en zien of er tafels zijn met bijvoorbeeld een stopcontact.

Food status

Maandelijks advies aanbieden aan de restauranteigenaar om zo menukaarten en belevingen te optimaliseren. Wat wordt er vaak besteld of juist niet? Het geeft de eigenaar inzicht in kansen en pijnpunten.

Onze keuze!

Kill your darlings

De plattegrond was leuk, maar niet nodig om het probleem op te lossen. De plattegrond bracht bij nader inzien ook veel nadelen met zich mee. Zo is het voor restaurants namelijk belangrijk om mensen bij het raam te kunnen zetten om zo de indruk te geven dat het lekker druk is. We zijn daarom tot de kern van ons concept gekomen en hebben gekozen voor een laagdrempelige manier van arrangementen waarbij je de focus legt op het vergroten van je experience als je naar een restaurant gaat.

Product.

Met dit reserveringsplatform biedt nieuwe mogelijkheden bij het online reserveren van een restaurant. De eigenaar krijgt een beter inzicht in de soort bezetting van zijn restaurant en de gast heeft een completere experience tijdens een avondje uit.

Ook kan je dit vervolgens doorvoeren bij het bestellen van eten via de website van een restaurant. De besteller geeft met één klik aan waarom hij/zij eten gaat bestellen en het restaurant kan daarvoor leuke deals aanbieden. Zoals een snackbox bij een avondje film kijken met vrienden of de lekkerste comfort food na een dag hard werken.

Gegevens van de klant

Op dit scherm vult de gast zijn/haar gegevens in. Het is mogelijk om gebruik te maken van shortcuts om snel door te gaan naar het volgende scherm. Een tafeltje reserveren zoals je gewend bent!

Thema's

Hierna kom je op een verrassend scherm terecht waar je de mogelijkheid hebt om een gelegenheid te kiezen voor je bezoek. Deze kan het restaurant zelf naar wens instellen. Het ene restaurant is perfect voor gezellige avondjes uit en het andere restaurant is een held in het verzorgen van gasten die een dagje komen flexwerken.

Valentijnsdate

Als voorbeeld vind je hiernaast een valentijnsdate.
De gast zou hier kunnen aangeven dat dit de reden is voor zijn/haar bezoek waardoor het personeel hier op in kan spelen.
Sommige gelegenheden hebben ook subcategorieën. Zo kan je bij een flexwerk plek kiezen voor een rustige tafel of juist een tafel waar je andere mensen kan ontmoeten.

Extra opties

Om de reservering nog completer te maken geven we ze de optie om alvast een fles wijn, aankleding van de tafel en accessoires te bestellen. Deze kan het restaurant zelf invullen en alle opties die aansluiten bij de gelegenheid worden naar boven gepusht. Zo kan de gast een fles champagne bestellen en staat deze klaar als ze naar hun romantisch aangeklede tafel gebracht worden.

Case video.

Zonder deze toppers geen blije gasten:

Robin Sinke • Jasper Schelling • Bruce moerdjiman • Jasper den Ouden • Rob Scholten • Ernst-Jan Renske Baars • Dirk Hoogendoorn • Edwin van de Merbel • Lianne van Gaalen • Marian Hoogendoorn • Maudy Nuvelstijn Filmlocatie Rodesk • Alle meegewerkte restaurants in Breda

Group 283@2x