MAASSTAD ZIEKENHUIS

Groepsproject CMD – volledig ontwerpproces
Ziekenhuis heeft ons gevraagd om een concept te ontwikkelen wat operatieassistenten ondersteunt bij het oefenen van het voorbereiden van de instrumententafel.

De doelgroep leert nu de volgorde van de instrumenten uit het hoofd om het daarna in de praktijk uit te voeren. Dit gaat soms onder hoge druk. Een fout kan grote gevolgen hebben.

De pitchvideo

Het onderzoek

Huidige situatie

De operatieassistenten in opleiding krijgen de kans om snel zelfstandig aan het werk te gaan maar ervaren toch veel druk bij het in praktijk uitvoeren van hun theoretische kennis. Studenten staan al heel snel in de operatiekamer zonder dat ze veel mogelijkheid hebben gekregen om te oefenen. Ze leren nu alle instrumenten en de volgorde daarvan uit het hoofd. Tijdens deze operaties krijgen de studenten te maken met een grote druk. Een foutje kan zorgen voor een boze chirurg of zelfs complicaties tijdens de operatie.

gewenste situatie

Maasstad Ziekenhuis heeft aan ons (ik, Lisa, Jo-ann en Lianne) gevraagd om een oplossing te verzinnen voor de operatieassistenten en dit probleem. De oplossing moet de leeromgeving van operatieassistenten in opleiding verbeteren, waardoor de stap van theorie naar praktijk minder groot wordt en de studenten goed voorbereid en zelfverzekerd in in de operatiekamer kunnen staan.

De ontwerpvraag is dus
Hoe kunnen wij de operatieassistenten in opleiding beter voorbereiden op het echte werk in de operatiekamer?

Enquête

In de briefing stond dat de operatie assistenten in opleiding druk, stress en verantwoordelijkheid ervaren in de operatiekamer. We wilden graag weten in welke mate ze dit ervaren en waar ze dan vooral tegenaan lopen bij de praktijkervaring tijdens de opleiding.

We kwamen er achter dat er veel gereflecteerd wordt door de studenten terwijl wij er vanuit gingen dat er weinig werd teruggekoppeld. Hierdoor hebben we er voor gekozen om niks met feedback te doen in ons concept.

Deskresearch

Om beter te weten wat er op dit moment gebruikt wordt aan nieuwe technologieën in de zorg, heb ik onderzoek gedaan naar het gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR) in het onderwijs en de zorg. Ik zocht vooral naar informatie over of deze interactieve vorm van lesgeven überhaupt een bijdrage levert aan het leren. Zo las ik in een onderzoek dat haar respondenten Virtual Reality zien als een goed leermiddel omdat je zo in een veilige leeromgeving zit waarin je herhalend kan oefenen.

Enquête

Om een beter beeld van het proces van een operatieassistent in de operatiekamer te krijgen hebben we een User Journey geschetst. We willen de journey delen met operatieassistenten zodat we de deze specifieker kunnen maken en onze aannames kunnen bevestigen.

Ontwerpcriteria

We hebben vijf ontwerpcriteria opgesteld. Door het opstellen van deze criteria kunnen we na het maken van de prototypes gemakkelijk toetsen of onze concept ook daadwerkelijk aansluit bij de wensen en doelen van de gebruiker. 

Ideevorming

creatieve technieken

We hebben een brainstormsessie gedaan om zo op drie concepten uit te komen. We hebben voor deze sessie bewust verschillende technieken gekozen waar we mee kunnen divergeren en convergeren. Tijdens de brainstormsessie hebben we de ontwerpcriteria erbij gehouden om constant de ideeën te valideren. De brainstormsessie hebben we op afstand in een google drive document uitgevoerd.

Het concept

Conceptbeschrijving

Het concept wordt gespeeld door middel van een projector die virtuele onderdelen, instrumenten en netten projecteert op een tafel. Je krijgt tijdens de game ook vragen van een stakeholder waardoor je in onverwachte situaties komt te staan, deze beslissen welke opdracht je op dat moment moet doen. Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn van een anesthesist of een chirurg. De game wordt hierdoor realistischer en kan je als operatieassistent je gemakkelijker verbeelden hoe het er aan toe gaat in de echte operatiekamer. Zoals harde feedback of commentaar als er iets niet goed gaat. Het concept kan alleen worden gespeeld of met meerdere personen, dit verbetert de samenwerking. De game kan elke keer worden geüpdate om zo met de veranderingen van de toekomst mee te gaan. Hierdoor kunnen gelijk de nieuwe behoeften van de gebruiker worden verwerkt. De projector kan daardoor eindeloos gebruikt worden.

Prototypen en testen

Low-fid prototypes

Om ons idee visueel te maken zijn we begonnen met low-fid prototypes. We maken het idee zo concreet en denken hierbij na over wat de stappen gaan worden naar het high-fid prototype. We hebben ervoor gekozen om vier verschillende prototypes uit de werken.

testen

Om de hypothese ‘visuele ondersteuning’ te testen hebben ik een passende test bedacht. Namelijk een low-fid quarantaine versie van een A/B test. Beide keuzevarianten moeten de gebruikers ondersteunen om het concept gemakkelijk te kunnen gebruiken. Uit deze test zal blijken welke vorm van visuele ondersteuning de gebruiker het liefst zou willen en welke het best te begrijpen is.

Huisstijl

Ons concept had nog geen huisstijl, voor het high-fid prototype wel van belang om het concept professioneel te kunnen presenteren. Voor het ontwerpen van de huisstijl hebben we de testresultaten van de visual test gebruikt. Lisa en Lianne hebben deze huisstijl uitgewerkt.

We hebben op onze social media’s nog een extra test gedaan tussen twee verschillende kleuren en de mensen laten stemmen welke hen het meeste aansprak. Hier kwam steeds 50/50 uit, beide waren even geliefd. Uiteindelijk hebben we gekozen voor de kleurencombinatie die ons het meeste aansprak.

eindproduct

Het highfid prototype hebben we ontworpen aan de hand van de huisstijl. De rede om deze te maken was vooral voor de eindpresentatie. We hebben het verhaal uitgewerkt aan de hand van de Sitemap. De schermen zijn één voor één uitgewerkt op logische volgorde om het concept zo duidelijk mogelijk uit te leggen.